Peter Westerberg

Några gånger har jag fått in kinesiska kopior som kunder köpt direkt från Kina; en strata, en tele, en 335:a och tre Les Pauler. En som lämnades in behövde en del jobb för att bli spelbar, banden var ojämna från fabrik, sadeln alldeles för hög (och bred, se bild) och elektroniken byttes ut.

På det hela taget har man gjort mycket rätt och man har till och med bemödat sig om att stämpla in ett autentiskt serienummer och ”Made in U.S.A.” men kvaliteten på delar och hardware minst sagt usel. Efter lite justeringar och i synnerhet en bandslip är det en hyfsad gitarr men ändå mycket långt från originalet. En stor fördel är att det inte är en gitarr man behöver vara rädd om – priset var bara 2500:-. Man skjuter sig dock själv i foten om man köper den i tron att man kan uppgradera och fixa till den så att man får något som är som originalet. En bandslip kostar 1500:-, nya mickar kanske 2000:-, uppgradering av elektroniken kostar närmare en tusenlapp, ett nytt stall och kanske stränghållare i aluminium är ytterligare en tusenlapp. Ska man därtill byta ut annat hardware och delar samt banda om börjar det närma sig priset för en begagnad Gibson.
Personligen tycker jag inte de är värda 2500:-, kanske som en nybörjargitarr men den kan inte tjäna som en hygglig backupgitarr för en riktig Les Paul.
Jag är också skeptisk till att det är varumärkesintrång och att man föder ett korrupt system. Det finns alldeles för mycket fulloggade gitarrer där ute och på senare år har det börjat dyka upp allt fler såna här fabrikstillverkade piratkopior (det är inte bara en fabrik som gör såna här). En kompis visade bilder som han tagit i musikaffärer i USA och i en av dem hängde några kinesiska Les Paul-plagiat bredvid äkta varan. Man deklarerade dock att det rörde sig om fake. Fortsätter det i större omfattning kommer marknaden att översvämmas av såna här kopior om några år. Säkert undrar många om de verkligen kommer att säljas vidare under förespegling att det är den riktiga varan – jodå, tro mig; jag har många gånger fått göra utlåtande om instrument där en köpare misstänkt att de blivit lurade. Det är alltid hårt att berätta att det inte är ett original. Jag har haft inne en kinesisk J-45:a som kunden köpt som en riktig Gibson. Alltså finns det en hel del skrupelfria säljare som gärna tjänar 10 000:- istället för några tusen.
Kineserna blir duktigare på allting och om några år kan de göra instrument som är ännu svårare att avslöja. Föd inte monstret!

Gibson Les Paul Kina fake
Inte helt anskrämlig vid en första anblick men tittar man noga kan man se flera konstiga saker: lönnen är lite för flammig (för att vara en billig kopia) och matchningen är sned, plasten är väldigt plastig, Gibson-loggan är sned och Les Paul-loggan är för fet.
Gibson fake serial number
Serienummer och ”Made in U.S.A.”. Söker man på serienumret på Gibsons hemsida ser man att det finns en riktig Gibson med detta serienummer.
Les Paul fake
En underlig lagning. Antagligen har man tagit bort för mycket när man format halsen och sedan spacklat igen. Notera överhänget på sadeln!
Gibson fake
Den här skarven ser man aldrig på Gibson.
Gibson Les Paul China fake
Man har faktiskt bemödat sig med att göra kantbindningen i cutawayn som de såg ut på 50-talet vilket inte är helt enkelt. Man kan se att toppen inte är i lönn och de snygga flammorna är ett fanér vilket i och för sig inte är så förvånande.
Gibson kinesisk fake
Även baksidan har ett fanér. Titta på skarven i ändträet – ingen skarv på baksidan.
Les Paul China fake
Bandningen var hyfsad men återigen onödigt småslarv. På det hela var det jämnt och greppbrädan hade en näst in till perfekt fall-off som jag skulle velat se på många dyrare gitarrer men några få band var inte i nivå, vilket innebar en bandslip. Notera att man låtit banden gå över kantbindningen vilket Gibson aldrig gjort. Man har inte heller bemödat sig med att ta bort de små graderna som uppstår när man filar ner ändarna på banden.
Les Paul fake
Hoppsan! Det här gick att rätta till och blev helt osynligt efter bandslipningen.
Gibson fake
Fräsningen är i kant med greppbrädans ände så micksargen svävar i luften där. Här kan man också se att de flammorna på toppen bara är ett fanér. Notera skruvhålen för micksargarna. Lite plus för skärmfärgen – även om den var i tunnaste laget. 
Epiphone pickup
Har någon på Epiphone-fabriken sidoinkomster?
Les Paul fake
Elektroniken är långt ifrån originalen men man har inte snålat in på dimensionerna på kablarna. Potentiometrarna var linjära och vi satsade på att byta dem och dessutom göra en 50’s wiring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.