Peter Westerberg

Att dra av en dragstång är de facto ganska svårt och det är inte ofta vi får in såna jobb, förra gången var nog för några år sedan då vi byte dragstången på en gammal Gibson Flying V. Nu kom det in en Pedula där dragstången faktiskt inte gått av utan satt fast – det händer faktiskt ibland, för en tid sedan hade vi inne en Suhr där dragstången inte gick att rubba, vi ”slapp” detta jobb då Suhr åtog sig att byta halsen.
Jag googlade och fick veta att det tydligen inte var en engångsföreteelse när det gäller Pedula. Men att den sitter fast är egentligen lika illa som att den gått av.

Steg 1: greppbrädan borttagen. Mellan greppbrädan och dragstången ligger ”fyllningen” som är en konvex trälist som ligger ovanpå dragstången och pressar ner den i en båge i skåran. Den har blivit böjd av värmen och våldet som krävdes för att få ut den.
Greppbrädan värms och man för in varma spatlar. Det som ser bränt ut är mest lim.
Det var första gången vi tog bort en greppbräda utan ta bort banden.
Dragstången var av en ovanlig typ (hela stången roterar när man spänner eller släpper) och därtill ovanligt och onödigt grov – faktiskt den grövsta jag sett och den lämnade en bred skåra som vi fick lägga igen med en list.
Som limmas fast.
En ny skåra frästes upp.
Den nya dragstången monterad. På sidorna ligger förstärkningsskenor, vanligt på exklusivare basar.
Greppbrädan limmas tillbaka.
Färdig.
Slutligen lackas skarven över. Faktum är att detta moment är det som tar längst tid och kräver mest noggrannhet. I detta fall svart lack och några lager klarlack.