Klon KTR Professional Overdrive Pedal
Den här köpte jag kanske 2015, vet ej…. Arne Arvidsson hade just flyttat till Örnsberg om det kan vara en vägledning. I stort sett aldrig använd.
Originalutgåvan till denna pedal , eller som den hette, Klon Centaur Professional Overdrive pedal, har fått legendstatus och betingar idag ett pris som en bättre begagnad bil eller en Custom Shop Strata. Eller ett års matkostnad för en eller två mindre bemedlade familjer utan jaktmarker i Sverige. Detta är en senare version som upphovsmannen Bill Finnegan tog fram för serietillverkning.
Som ni kanske har förstått är jag ingen storanvändare av overdrive eller distpedaler, eller pedaler över huvud taget. Jag lyckas av misstag stänga av eller sätta på dom eller dra ut sladdarna så det blir tvärtyst och jag förvånat tittar mig omkring för att förstå vad som hände. Enklare att skruva upp volymen på stärkar’n och säga åt ljudtekniker och medmusiker att keepa deras bigga.
Det funkar ofta men kanske inte om man spelar julshow med Carola.
Därav den stora efterfrågan på dessa tingestar och denna anses som det ultimata.
De första KTR Klon kom med serienummer som var stämplat på kretskortet under den grå plattkabeln, de senare saknade det. Alla kretskort har dock ”©Klon 2010” på kretskortet.
Så här är den! KTR Klon!
Mycket bra skick med originalkartong, manualer och gummifötter. Originalkartongen med påskrift ”Klon”, antagligen från återförsäljare, därtill några skador.
Pris: 12000:-
MXR Phase 100 Script Logo
Inhandlades på Manny’s i New York 1977.
En presumtiv spekulant undrade om skumgummit i kartongen, som skyddade pedalen, var kvar i boxen. Den fanns där när jag åter öppnade kartongen efter 45 år.
Häftigt, tänkte jag, tills jag skulle ta upp pedalen och gummit upplöstes i sina atomära beståndsdelar. Det tog mig en halvtimme att suga upp fanskapet. Samma sak har hänt med skumgummifronterna som fanns som skydd framför högtalarna på JBL L100/4310.
Skumgummis livstid verkar vara begränsad till ca. 45 år, sen blir det ett pulver som letar sig in överallt.
Den här pedalen använde jag mycket mellan 1977-1980. Innan stämapparater blev vanliga var det en hjälp att slippa ta en paus för att stämma gitarren så snart det blev lite ostämt. Phaser är på så sätt förlåtande. Den har åkt med på turnéer med både Albert Collins, Charles Brown och Roy Brown. Därav pedalens något medfarna yttre.
Pris: 4000:-
MXR Dyna Comp kompressor 1978-79
Serienummer 2-036233, förmodligen från 1978-79.
I stort sett nyskick. Jag har inget minne av att jag nånsin använt den, i studio kanske, men där finns i allmänhet bättre kompressorer. Den här var vådligt populär i Nashville. En Tele, Fender Deluxe Reverb och den här burken så var man inne i matchen.
Jag har hajat att en del anser att den här är ”the shit”, och vem är jag att säga emot.
Pris: 3000:-
Xotic RC Booster
Den här köpte jag i början av 2000-talet. Jag har aldrig varit så mycket för boostpedaler men den här hade jag med mig en del. Bevarar gitarrens ljud bättre än de flesta pedaler.
Efter vad jag inhämtat tycker man att de äldre RC Booster låter bättre. Jag har ingen aning.
Pris: 2000:-
EBS DynaVerb
Efter att i början av 2000-talet testat olika digitala reverb tyckte jag att EBS lät mjukast och mest musikaliskt. Jag upptäckte att ljudet blev ändå bättre om båda stereoutgångarna var ipluggade så en lös teleplugg följer med. Egentligen gjord för bas men vad spelar det för roll – låter det bra så gör det.
Pris: 1200:-
TC Electronic Hall of Fame Reverb
Bra reverb med många möjligheter att ladda ner nya reverb till pedalen. TC Electronics studioreverb låter väldigt bra och används flitigt. Det här låter också jävligt bra.
TC Electronic is synonymous with some of the best sounding reverbs out there – think of a song with reverb on it you’ve heard in the last 20 years and chances are it’s us. We’re talking from Michael Jackson to Dire Straits all the way up to Lady Gaga and back and everything in between. We collected the iconic reverb sounds you know and love into a neat little package that simply sounds so insanely good, you gotta try it.
- 10 different reverb types
• Stereo I/O
• Intuitive yet deep tonal options
Länk till TC:s sida:
https://www.tcelectronic.com/product.html?modelCode=0709-AID
Pris: 1200:-
TC Electronic Hypergravity compressor
Som ny, aldrig använd, i kartong. Har flerbandskompressorer för att kunna ställa in olika kompression för olika frekvenser. Väldigt likt en hur en studiokompressor låter och jobbar.
Läs och lyssna: https://www.tcelectronic.com/product.html?modelCode=0709-AHH
Pris: 800:-
Damage Control Womanizer
Damage Control startades av människor tidigare anställda på Line6 som tyckte
att Line 6 blivit slarviga och gjorde mindre bra grejor. Därför blev Damage Control till.
Man började använda rör i designerna för att få mer välljudande resultat.
Jag köpte min första strax efter att dom kommit med Womanizer. Jag använde den dels när jag flög till festivaler då den blev min säkerhet inför de förstärkare som fanns där.
Hemma använde jag den ansluten till aktiva småmonitorer eller datorhögtalare
via ett reverb/delay antingen TC Electronics eller Damage Controls Glass Nexus.
När Damage Control gick i konkurs köpte jag via agenten upp ett mindre lager för att ag tyckte dom var så jävla bra.
Niklas Medin t.ex. vägrar ansluta sin Wurlitzer till förstärkaren utan en Womanizer emellan. Andra boosters och overdrives funkar helt enkelt inte. Med Damage Controls egen nätdel.
Pris: 2500:-
Rocktron Banshee Talkbox
Jag har haft den liggandes i tjugo år utan att ha kommit mig för att testa den. Då är det bättre att nån annan får chansen att prata med gitarren eller klaviaturet.
Rocktrons Banshee Talk box är en unik enhet som ger dig möjlighet att låta din musik ”prata”. Ord och fraser som du talar eller sjunger medan du spelar gitarr eller keyboard kommer att strömma från din mun, genom Banshee, ut genom Banshee-slangen, in i din mikrofon och slutligen ut genom din förstärkare!
Banshee Talk Box innehåller sin egen interna förförstärkare, förstärkare och horndrivare. Koppla bara in Banshee som du skulle göra med en vanlig stompbox och dra den medföljande slangen upp längs mikrofonstativet och in i munnen. Resten är upp till din fantasi när du skapar de mest otroliga ljuden från ditt instrument. Talkboxen har tillfört fantastiska kreativa aspekter till många inspelningar (och framträdanden) i åratal.
Banshees preamp-sektion har kontroller för gain, ton och utgångsnivå. Ett brett spektrum av rena och smutsiga preamptoner är möjliga med gott om mättnad för dem som vill ha ett överflöd av gain. Banshee skriker inte bara i talkbox-läget, utan Rocktron har också inkluderat ett extra uttag för anslutning av en förlängningspedalhögtalare. Om du ansluter ett högtalarkabinett till denna utgång förvandlas ditt pedalbord till en övningsanläggning med tillräcklig volym för att göra några seriösa cranking!
Pris: 3000:-
DOD 270 A/B switch
Kommer från -70-talet när livet var enkelt och digitalt knappt fanns.
The DOD AC270 is a simple A/B box. It provides switching from one source, to 2 destinations, or 2 sources to one destination. The switching is done via a mechanical push/push switch. Source and destination connections are all unbalanced 1/4 in. jacks. Inget batteri behövs.
Pris: 500:-