Sundberg Dreadnaught Roffe Wikström Model
Den här gitarren beställde jag av mästerbyggaren David Sundberg. David har byggt gitarrer till hela svenska singer/songwriter eliten som Ane Brun, Lars Winnerbäck och Peter LeMarc förutom såna gitarrister som Max Schultz och Mattias Torell
Vi valde en dreadnaughtmodell med slot head (slitsat huvud) där stämskruvarna djupare och ger ett maximalt tryck mot sadeln och därigenom ökad överföring av strängens vibrationer.
Bara de bästa träslag och delar valdes ut:
- Lock i Bearclaw sitkagran, gran som ser ut som den varit i slagsmål med en grizzlybjörn.
- Botten och sarg i bästa sortens rosewood
Hals i hondurasmahogny med Fender/Martin mensur 25.6”. - Greppbräda i ebenholtz med inläggningar av abalone.
- Inlägg runt kropp och ljudhål i abalone.
- Waverlys bästa stämskruvar.
- Pins, stall och sadel i fossiliserade valrossbetar från Bob Colosi.
- Fishman Matrix understall-pickup.
Vikt 2,354 kg
Levererad 13 december 2005.
Caltoncase för 15.000:- följer med förutom det Taylorfodral gitarren nu ligger i. Calton, det bästa fodralet som finns. Jag skulle aldrig flyga till en spelning utan ett Caltonfodral. Klarar det mesta, t.o.m. flygplatspersonal.
Pris: 75000:-
Gibson SJ-200 Pre-War Western Classic Vintage Sunburst
Tillverkad 27 april 2011 av Gibson i Bozeman, Montana. Serienummer 11171015.
Vikt 2,2 kg.
Gitarren är i nästintill nyskick. Kommer med originalcase.
Super Jumbo 200 (200 för den kostade $200) är den största gitarrmodellen som Gibson gör. Den kom till som svar på Martins dreadnaught, uppkallad efter de stora krigsfartygen under 1:a världskriget. Western Classic är ett försök att återskapa gitarren som byggdes till den sjungande västernhjälten Ray Whitly 1937.
Den är anpassad att passa sångare genom att vara lite scooped, urholkad, i lägre mellanregistret så att sången kommer fram och slipper slåss med gitarren. Och många är de sångartister som valt just denna modell. Förutom en uppsjö countryartister men även såna som Elvis och Bob Dylan men även bluessångaren Skip James och fingerspelsekvilibristen Blind Gary Davis.
Vanligtvis är J-200 gjord i lönn. När den har rosewood i sarg och botten blir det ett helt annat instrument, mycket volymstarkare och med ändå mer bas och briljans. Då lämpar den sig till all slags musik, strumming likaväl som fingerpicking. Jag tycker att den känns mer som att spela på en elgitarr än någon annan akustisk gitarr.
- Design: Jumbo
- Top: solid AAA flamed Sitka spruce
- Back and sides: solid AAA rosewood
- 2-Piece neck: maple with a walnut stinger
- Fretboard: ebony
- 5-Ply top binding
- 4-Ply back binding
- Neck profile: round
- Scale length: 648 mm (25.5″)
- Nut width: 44 mm (1.725″)
- Bone nut
- 20 Frets
- Mother of Pearl Blocks fretboard inlays
- Four Bar SJ-200 ebony moustache bridge
- Gold Waverly machine heads
- Colour: Vintage Sunburst
- Incl. a case
- Made in USA
Specifikationer Gibsons hemsida:
https://www.gibson.com/en-GB/p/Acoustic-Guitar/ACC22H228/Vintage-Sunburst
Videolänkar:
https://www.youtube.com/watch?v=qW9P6ufRqMg
The Fellowship of Acoustics
https://www.youtube.com/watch?v=LZia2WXwkVM&t=5s
Haggerty’s Guitarworks
https://www.youtube.com/watch?v=IhG64MQAcwQ
Normans Rare Guitars
Pris: 75000:-
Gibson Songwriter Deluxe 12 string 2007
Gitarren är i nyskick. Originalfodral och certificate of authencity medföljer, samt d’Addario Humitrak och Oasis Humidifier.
Låter fantastisk, passar även för fingerspel. Lätt att stämma och håller stämningen mycket bra.
Med råge den bästa 12-strängare jag haft. Dom görs inte längre, är svåra att hitta och den här gitarren är som om den kom från fabriken men har mognat i 18 år.
2007 var Ren Ferguson chef över Gibsons tillverkning av akustiska gitarrer i Bozeman, Montana. Då gjorde man de bästa akustiska gitarrer Gibson nånsin byggt, enligt vad dom själva säger. Songwriter är en modell Ferguson utvecklade själv, baserad på Gibsons gitarrer från trettiotalet.
- Dreadnought body with square shoulders
- Gloss natural finish
- Spruce top
- Rosewood back and sides
- 14-fret mahogany neck
- D-shaped neck profile
- 20-fret ebony fingerboard
- Pearl double parallelogram inlays
- Peghead overlay features pearl ”Gibson” logo and crown inlay
- Gold Grover mini Rotomatic tuners
- Ebony ”moustache” bridge (has been re-glued, fair job)
- Tortoise plastic pickguard
- Abalone soundhole rosette
- Fishman pickup installed with volume control
- 1-7/8″ nut, ~25-1/4″ scale
- 16″ lower bout, 4-7/8″ body depth at tailpiece
Två videos recensioner med mycket ljud.
https://www.youtube.com/watch?v=ELtdBV9pxdk
Tony Polecastro Acoustic Letter
https://www.youtube.com/watch?v=RR3_I4ACXTk
Fellowship of acoustics
Pris: 40000:-
Amalio Burguet Modell 3A
Den här köpte jag 1988 och har använt den i studio när det behövts nylonsträngat. Den låter stort och varmt. Så snart ni hör nylonsträngat på nån av mina inspelningar är det den man hör.
Recension från en annan ägare av samma gitarr:
I was looking to upgrade the entry level Takamine on which I had started, so I went to all the shops in the Santa Cruz, CA area and played everything I could get my hands on. I ended up getting this instrument at More Music. I think it was listed at $900.
Of course, I bought it foremost for the sound. It’s sound is precise, crystal clear, and warm. It is very responsive and capable of great range of expression. It doesn’t sound quite as good as my teacher’s $20K guitar, but it’s not far behind.
A beautiful instrument that is comfortable to play. Impeccable. Beautiful to look at and hold. All solid wood. Plays and stays wonderfully in tune.
I don’t think a lot of these make it to the US, but if you see one, you should definitely check it out.
1:33 in i videon nedan kan ni höra på Amalio Burguet 3A. Kul att höra hur mycket bättre den låter än de andra som är innan och efter.
https://www.youtube.com/watch?v=FefbREm3etU
Pris: 10000:-