Vi fick in en Gretsch Country Gentleman från 60-talet där celluloidlisterna på greppbrädan krympt och spruckit. Det ska sägas att det inte är samma gitarr som förekommit i ett tidigare blogginlägg – jag har haft inne tre Gretsch Country Gentleman på två år. Celluloid är inte speciellt åldersbeständigt – det varierar, det håller formen i några decennier men börjar man komma upp i ett halvsekel kan det hända saker. Icke att förglömma plektrumskydden Fender använde mellan 1959 och 1965, så kallade ”green guard” eller ”nitro guard” som kan krympa rejält, ibland flera millimeter i kanterna.
Förutom att kantbindningen spruckit var den i desperat behov av ombandning och därtill var greppbrädan rejält skev eftersom halsen rört på sig – något av det värsta jag sett (och jag har sett mycket) så en rejäl planing av greppbrädan var nödvändig. Dessa Gretsch har så kallade ”thumb prints”, halvcirkulära positionsmarkeringar på greppbrädans bassida. Dessa ligger ganska grunt och de skulle förstöras när man slipade greppbrädan så även dessa fick tas bort och urfräsningarna fick fördjupas innan inläggen limmades tillbaka. Ett annat problem var de små röda positionsmarkeringarna på listen; det finns nytillverkade markeringar i svart och vit plast, pärlemo, abalone osv. men inte röda. De ursprungliga fick tas bort från den gamla listen och flyttas över. Ombandningen gjordes med ”fret overhang”, inte som på original men en acceptabel eftergift i synnerhet som gitarren är en arbetshäst. Det sista stora jobbet var att ta ner listen så att den låg i nivå med halsen och dessutom med en lätt rundning. Slutligen lackades listen.